A policisztás ovárium szindróma (PCOS) diéta helye a betegség kezelésében

Fogyás hatása a pcos ra

Mit várhatunk a diétától?

A policisztás ovárium petefészek szindróma PCOS egy gyakori betegség, ami 10 fogamzóképes korú nőből egyet érint. A PCOS más, súlyos egészségügyi problémát is előidézhet, például cukorbetegségetszív- és érrendszeri problémákat, depressziótés növeli a méhnyálkahártya endometrium daganat kialakulásának kockázatát.

Egyes kutatások szerint az étrend hozzájárulhat a PCOS hatásának csökkentéséhez.

fogyás hatása a pcos ra

Hogyan befolyásolja az étrend a PCOS-t? Az étrend kétféle módon is hatással van a PCOS-re, egyrészt segít a súlykontrollbanmásrészt befolyásolja az inzulintermelést és -rezisztenciát. Ugyanakkor az inzulin jelentős szerepet játszik a PCOS-ben, így az inzulinszint PCOS étrenddel történő kezelése az egyik legjobb lépés, amit tehetünk a betegség megelőzése, illetve kontrollálása érdekében.

fogyás hatása a pcos ra

Sok PCOS-ben szenvedő beteg inzulinrezisztens. A cukorbetegség közvetlenül összefügg azzal, hogy a szervezet hogyan dolgozza fel az inzulint. Egy olyan étrend követése, ami kielégíti az adott személy táplálkozási igényét, fenntartja az egészséges testsúlyt és elősegíti a megfelelő inzulinszintet, hozzájárulhat ahhoz, hogy a PCOS-ben szenvedő emberek jobban érezzék magukat.

Hirdetés Milyen ételeket fogyasszunk? Kutatások megállapították, hogy azok az élelmiszerek, amiket fogyasztunk, jelentős hatással vannak a PCOS-re. Mindemellett jelenleg nincs egységesen meghatározott étrend a PCOS kezelésére. Széles körű az egyetértés azonban azzal kapcsolatosan, hogy mely élelmiszerek előnyösek és tűnnek úgy, hogy segíthetnek a betegség kezelésében, illetve hogy mely élelmiszerek kerülendők.

Rudolf Dániel A 3 leghíresebb szovjet szexbotrány A policisztás ovárium szindróma egy meglehetősen gyakori endokrinológiai betegség.

A következő három étrend segíthet a PCOS-ben szenvedő betegek számára a tüneteik csökkentésében: Alacsony glikémiás indexű GI étrend: a szervezet az alacsony glikémiás indexű élelmiszereket sokkal lassabban emészti meg, ami azt jelenti, hogy ezek nem növelik meg annyira vagy olyan gyorsan az inzulinszintet, mint más élelmiszerek, például bizonyos szénhidrátok.

Az alacsony glikémiás indexű étrendben fogyasztható élelmiszerek közé tartoznak a teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, diófélék, magvak, gyümölcsök, keményítőtartalmú zöldségek és egyéb feldolgozatlan, alacsony szénhidráttartalmú élelmiszerek.

fogyás hatása a pcos ra

Bővebben Mit kell tudnia glikémiás indexről? Gyulladáscsökkentő étrend: a gyulladáscsökkentő élelmiszerek, mint például a bogyós gyümölcsök, zsírosabb halak, leveles zöldségek és az extra szűz olívaolaj csökkenthetik a gyulladásos tüneteket és a kimerültséget.

A DASH étrend halakban, szárnyasokban, gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban és alacsony zsírtartalmú tejtermékekben gazdag. Az étrenddel nem összeegyeztethetők a magas telítettzsír-tartalmú és magas cukortartalmú ételek. Egy ös tanulmányban arra a következtetésre jutottak, hogy azok az elhízott nők, akik 8 héten át speciálisan kialakított DASH étrendet fogyás hatása a pcos ra, azt tapasztalták, hogy az inzulinrezisztenciájuk javult és a haskörfogatuk csökkent azokhoz képest, akik nem követték ugyanazt az étrendet.

fogyás hatása a pcos ra

Az alábbi élelmiszerek szintén az egészséges PCOS étrendhez tartoznak: természetes, feldolgozatlan élelmiszerek, zsírosabb halak, ideértve a lazacot, tonhalat, szardíniát és a makrélát, kelkáposzta, spenót és egyéb leveles zöldségek, sötétvörös gyümölcsök, például szőlő, fekete áfonya, szeder és cseresznye, brokkoli és karfiol, szárazbab, lencse és egyéb hüvelyesek, egészséges zsiradékok, úgymint az olívaolaj, valamint az avokádó- és a kókuszolaj, olajos magvak, ideértve a fenyőmagot, diót, mandulát és pisztáciát, étcsokoládé mértékkel fogyasztva, fűszerek, mint például a kurkuma és a fahéj.

A különféle egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó koncepciókat vizsgáló kutatók az alábbi apróbb eltéréseket állapították meg: Azok a személyek vesztettek több súlyt, akik étrendjükben a többszörösen telítetlen zsírokat részesítették előnyben a telített zsírokkal szemben.

A PCOS a meddőség leggyakoribb oka a nőknél, mert gátolja a peteérést, vagy annyira akadozóvá teszi, hogy a párok nem tudják meghatározni a nő legtermékenyebb időszakát. Mivel a PCOS összefüggésben áll a megemelkedett inzulin szinttel, a PCOS-t az elhízás, a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek előidézőjének is tartják. Ugyanakkor a PCOS visszafelé is hat, például egy elhízott emberben felhalmozódott zsír vezet a megemelkedett inzulinszinthez és inzulinrezisztenciához, tehát az elhízás is vezethet a PCOS-hez.

Egy példa erre a típusú étrendre a gyulladáscsökkentő diéta, ami növényi alapú zsírok fogyasztására ösztönöz, mint például hölgy antebellum énekes fogyás olívaolaj vagy más növényi olajok. Azok a személyek, akik alacsony fogyás hatása a pcos ra és alacsony glikémiás indexű étrendet követtek, azt tapasztalták, hogy inzulinmetabolizmusuk javult és a koleszterinszintjük csökkent.

Azok a PCOS-ben szenvedő személyek, akik alacsony glikémiás indexű étrendet követtek, arról is beszámoltak, hogy életminőségük javult és ciklusuk rendszeresebbé vált.

A PCOS-hez köthető elhízás veszélyei

Általánosságban a tanulmányok megállapították, hogy a fogyás jótékony hatással van a PCOS-ben szenvedő nőkre függetlenül attól, hogy milyen speciális étrendet követnek.

Milyen élelmiszereket érdemes kerülni? A PCOS étrendet követő személyeknek többnyire azokat az élelmiszereket nem érdemes fogyasztaniuk, amelyeket általánosságban is egészségtelennek tartanak.

Ezek az alábbiak: finomított szénhidrátok, például sütőipari péksütemények és fehérkenyér, olajban sült ételek, például a gyorsételek, fagyasztott élelmiszerek, cukros üdítőitalok, például szénsavas üdítők vagy energiaitalok, feldolgozott húskészítmények, például virsli, kolbász és felvágottak, szilárd zsírok, ideértve a margarint, zsírt és a szalonnát, túl sok vörös hús, például steak, hamburger és sertéshús kristálycukor, méz, barna cukor.

Ez a fajta hozzáállás már az elején feszültséget ébreszthet egyesekben, nem is beszélve a kialakuló betegségtudatról. Tény, a magyar orvos-beteg kultúra még csak keresi önmagát az életmódtanácsok és dietetika terén. A PCOS terápiájában pedig leginkább utóbbiakra lenne szükség, nézzük pontosan mik ezek! A helyesen megválasztott PCOS diéta eredményesebb, mint a kombinált gyógyszeres terápia!